2011.05.02. 04:00
sajtóközlemény
Összefogás a Budai villamosért! Fonódó villamos másként Fiatal, független közlekedésmérnök-hallgatók csoportja új megoldással állt elő a Budai fonódó villamos projekt végleges elvetését elkerülendő. Gyors cselekvésre sarkallt minket Tarlós István főpolgármester egy minapi nyilatkozata, mely szerint, ha nem sikerül rövid időn belül megállapodni a második kerületnek és a főpolgármesteri hivatalnak egymással, akkor a projektet leállítják. Mivel az álláspontok mindeddig nem közeledtek egymáshoz, nem látunk esélyt a jelenlegi terv megvalósulására. Lehetőségeinkhez mérten, kéretlen jószolgálati követként mégis próbálunk a magunk eszközeivel tenni azért, hogy az összekötés mégiscsak létrejöhessen. Olyan megoldásban gondolkodunk, amelyet mindkét fél el tud fogadni, és ahol egyik közlekedési mód sem akadályozza a másikat. A Margit-híd alatti fonódás kiváltására is sikerült megoldást találni, úgy hogy a projekt egyszerre nyújtson megoldást a közlekedésfejlesztésére, a környék rehabilitációjára és a zöldfelületek növelésére. Az eredeti elképzelés szerint egy régi vágánykapcsolatot állítanának helyre, a Batthyány tér és a Margit körút között. Azaz a Margit híd villamos végállomás után a híd alatt egy vágányfonódást létesítenének, ami a villamos vonal szűk keresztmetszetét adná. A fonódásban egyszerre csak egy irányban lehetséges közlekedés. A híd után közvetlenül a rakpart közúti lehajtóval közös csomópontban, keresztbe a Duna partra vinnék át a vágányokat és innen tovább egyenesen a Batthyány térig húzódnának a mai 19-es/41-es villamos végállomásába bekötve. A Széll Kálmán térre pedig Óbudáról a Török utcán keresztül haladna a villamos. A Széll Kálmán térről pedig Frankel Leó utcába fordulna a Margit körútról, hogy onnan visszafelé közlekedjen. Az autóval közlekedők számára a Margit híd és a Bem tér között a Lánchíd irányában egy sávra szűkülne a Bem rakpart, a mai állapothoz képest ez egy sáv elvételét jelenti. A vitatott csomópont, amely a híd alatt lenne, és ahol a villamos keresztezi a Bem rakpartot, túlságosan hosszú. Nagyjából 40 másodpercbe telik, amíg a villamos áthalad a kereszteződésen. Ezen idő alatt, azaz amíg szabadjelzést kap a villamos, csak a rakpartról érkezők és oda haladók kaphatnának zöldjelzést. Ez pedig csökkentené az áthaladni képes járművek számát. A mi megoldásunk pont arra épít, hogy ezt a csomópontot a mai állapotában hagyva a vágányokat más nyomvonalon elhelyezve tennénk lehetővé a vonalak összekötését. A vágányok voltaképpen továbbfutnának végig a Frankel Leó utcában, ahol ezzel párhuzamosan akár sétálóutca is kialakítható lenne. A villamos Frankel Leó utca végén a Bem tér szélét érintve, majd a Bem rakpartot keresztezve érné el a Duna partot, ahonnan már a hatályos tervekkel megegyező módon érné el a Batthyány teret. A Széll Kálmán tér irányába tartó villamosvonalakkal pedig szakmai alapon is egyet lehet érteni. A közúti forgalom a Bem téren jelentős változásokon esne át azzal, hogy Bem rakpart Lánchíd irányába tartó sávját lesüllyesztve vinnénk át a Bem téren, hogy a Fő utcában ismét a felszínre érjen. Ez lehetővé tenné, hogy a Bem tér újra egységes parkként és ne szétszabdalt zöldfelületként heverjen parlagon. A HÉV-alagút elhelyezésének figyelembe vételével a forgalmi irány lesüllyesztető. Parkolási szempontból csak a Frankel Leó utcában szűnnének meg parkolóhelyek, cserébe a Vidra utca villamostól való mentesülése új parkolóhelyek kialakítását teszi lehetővé. A Germanus Gyula park alatt, kialakítható lenne egy mélygarázs mely az összes elvesző helyet pótolná, és evvel egybekötve a felszínen lévő park is felújítható. Ha mindez megtörténne, egy egységes „korridor” alakulhatna ki a Germanus Gyula park és Bem tér között. Sétáló utcákkal, sokkal több zölddel és élettel teli, biztonságosabb környezetet nyújtva, és javítva a második kerület legrosszabb közbiztonsági mutatóit. A Március 15. tér közelmúltbeli újraszületése nagyon is követendő példaként szolgálhat itt is. Az itt vázolt megoldást közlekedésszakmai szempontból alaposan körüljártuk, és ellenőriztük. Biztosak vagyunk abban, hogy Budapestnek szüksége van erre a közvetlen közlekedési kapcsolatra, s ha lehetséges, olyan megoldást célszerű választani, amely nem szűkíti a mostaninál is jobban a budapesti közlekedés lehetőségeit. Reméljük, hogy pusztán szakmai érdeklődéstől vezéreltetve kialakított megoldásunk valamelyest elősegítheti e várospolitikai patthelyzet feloldását. Ennél többet aligha remélhet egy budai villamos használó.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.02. 11:12:22
Titeket ki tol?! Tarlós és Vitézy?
Ugye nem baj, ha a frappáns felütésen túl nektek sem jósolok 5 bejegyzésnél többet?!
Daniel W. Mcload 2011.05.02. 11:59:52
Egy probléma van. A Margit körút és így a 4-6-os vonalának szintbeli keresztezése.
A 4-6-os európia legforgalmasabb villamosvonala, és egy kicsit jobban zavarná a 20-40 mp-s villamos keresztezés, mint a rakparton a luxusautóikkal a belvárosi autópályát használókat. (plusz több embert is érint)
Itt egyedül a második kerület autósbarát vezetésével van probléma.
A Frankel Leó utcai átvezetés esetén a villamomsnak a föld alatt, a mostani aluljárót esetlegesen kihasználva kellene kereszteznie a körutat.
Ez és a többi tervezett lesüllyesztés, mély dolog, az én meglátásom szerint túl nagy költségnövekedést eredményezne.
Daniel W. Mcload 2011.05.02. 12:02:10
Frankel Leó 2011.05.02. 12:02:42
Szia
Látod az a probléma, hogy az ember hiába lakik itt, hiába lokálpatrióta, azaz emberek első, hogy gondolata kitol minket?
Mondhatom úgy is, hogy sajnos nem sajnos, de senki nem tol minket. Egyébként köszönjük az észrevételt, lehetőségeinkhez mérten próbálunk tenni valamit, ha szegényes az eszköztár is, viszont cserébe civil és független. Szerintem te is tapasztalhattad, már, hogy hivatalos közeghez eljuttatni egy elképzelést, úgy ,hogy érdemben is foglalkozzanak vele nehéz. Blog írásban sem jeleskedünk még, a te blogodat én szeretem, és még van pár Budapesttel foglalkozó amit szintén. Szeretem ezt a várost, és sokszor van bennem sok elképzelés, mit és hogyan lehetne esetleg jobbá tenni. Ha van bárminemű ötleted szívesen fogadjuk tőled mint tapasztalt bloggertől:)
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.02. 12:28:56
HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2011.05.02. 12:47:48
feketekefe 2011.05.02. 14:25:19
ramenne a villamos a HEV sinere, es a Batthyany teren kijonne a fold alol.
A Moszkva terre (bocs, Szell K) vezeto ag maradhatna ugy ahogy tevezik.
Annyi ellenvetest hallottam, hogy a HEV-nek mar az elektromos rendszere, mas feszultseggel megy, es a jelzo-biztosito rendszer is mas. De ezt olyan nehez lenne egysegesiteni? Elore is koszonom, ha valaki felvilagosit vegre!
Frankel Leó 2011.05.02. 15:14:37
Mivel ma a Margit körúton ott van a gyalogos lámpa amin keresztül eltudsz 4-es/6-os villamos megállójába, illetve ez váltja ki az aluljárót,ezért ennek a lámpacsoport szabadjelzésével párhuzamosan a villamos is teljesen kényelmesen keresztül haladhat, a körúti villamos akadályoztatása nélkül.
Frankel Leó 2011.05.02. 15:40:40
Szia, igen ezen rendszerek nem átjárhatóak, a villamos hálózat és a HÉV hálózat más feszültséggel működik. Ezt csak új szerelvényekkel tudnád megoldani, hogy képesek legyenek mindkettő rendszeren működni. A következő probléma pedig a követési idő, amikor legsűrűbben közlekedik a HÉV akkor a követési ideje 5 perc, ha jól tudom a rendszer 4 percre lenne képes a Szentendrei vonalon.Azonban a villamos kevesebb utast szállíthat jelentősen, nem célszerű egy jól működő rendszerbe bekötni és emiatt túlterhelni. Továbbá a Batthyány téren nem lenne egyszerű felhozni a felszínre, csak 1 tároló vágány maradna stb.
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.02. 19:59:58
Az ötletetek publikálása előtt tanulmányoztátok a projekt történetét? Olvastátok azokat a pro és kontra érveket, melyek már évekkel ezelőtt(!) felvetődtek az általatok most elővett javaslattal kapcsolatban? Amennyiben igen, úgy azokat beépítettétek az anyagotokba?
Tájékozódtatok Láng Zsolték ellencsapatánál arról, hogy miként állnának hozzá egy ilyen alternatívához?
Ismeritek a jelenleg érvényes szabályokat, szakhatósági előírásokat, melyek az esetleges frankeles vonalvezetéshez kapcsolódnának?
Anyagi oldalról megvizsgáltátok a beruházást?
A helyi lakosság véleményét megismertétek?
Mindezt csak azért kérdem, mert az általatok most nagy erővel kipostázott felvetést már évekkel ezelőtt megpróbálta lefuttatni a szakma, ám végül mégis elvetésre került.
Meglátásotok szerint mára mennyiben változott vajon a helyzet? Van realitása teljesen új alapokra tenni a fonódást?
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.02. 21:09:55
Ha a Frankelban laknál, akkor nem támogatnád ezt az eszement ötletet. Tudod a 7 alatt van a LÉGO pince, mely több járattal csatlakozik több épülethez, egész a Bem térig a volt Munkásőrség parancsnokságig, illetve a Külügyminisztériumig.
Ha itt laknál, akkor tudnád, hogy az 5 sem biztos, hogy túlélné a villamost, illetve tudnád, hogy 30 fát kellene kivágni a villamos miatt.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.02. 21:11:40
Nem lehetetlen kivitelezni, az uszodánál is rá tudna menni.
A jelző és biztosítóberendezést tudták egységesíteni, mikor az esztergomi Desiro járt be.
Frankel Leó 2011.05.02. 21:46:40
feketekefe 2011.05.02. 21:59:51
biztositorendszert ne tudnak egysegesiteni, viszont persze nem tudom, mennyibe kerulne. A regi szerelvenyeket nyilvan at lehetne tenni a masik HEVekre ha egyaltalan ki kell oket cserelni. Azzal sem ertek egyet, hogy tul nagy lenne a jaratsuruseg, most megneztem, a combino 2-3 percenkent jar
szinte egesz munkaidoben.
A HEV csucsidoben 5 percenkent, tehat meg egy 5 perc gyakorisagu villamos be kell hogy ferjen. A Batthyany teren
meg csak ki kell bontani az aluljaro deli oldalat, es epiteni egy lejtot.
Plusz tarolo vaganyt pedig nyilvan lehet epiteni ott, boven elfer.
(Foleg ahhoz kepest, hogy jelenleg egesz a Margit hidig akarnak vaganyokat epiteni...)
Viszont megmaradna egy csomo terulet
a felszinen, es sokkal jobban, gyorsabban mukodne szerintem.
Frankel Leó 2011.05.02. 22:15:03
Szerbusz
A LÉGÓ pincékről valóban nem hallottunk és nem tudtunk, de ne haragudj meg, nem értjük az „agresszív kirohanást”, senkinek nem akarunk rosszat. Elsősorban csak megmelegíteni az állóvizet, fel szeretnénk oldani az érdekellentétet a 2. kerület és a főváros között, így a tervünk csak egy alternatíva, egy életképes alternatíva. A fákkal kapcsolatban elmondható, ha középponton elhelyezett kandelábereket alkalmaznak nincsenek veszélyben, nem ismerjük az összes fa milliméter pontos helyét vagy állapotát, de a villamospálya a mai útpályánál szűkebb területen futna. Komoly kérdésünk: mennyit tudsz ezekről a LÉGÓ pincékről? Illetve, hogy ma veszélyeztetik-e a házakat, vagy ami felettük van? Ma még járhatóak egyáltalán?
Ugyanakkor kérdés számunkra milyen légvédelmi pince az, ami egy méterekkel fölötte fekvő villamospályát nem bír el?
VNMárta 2011.05.02. 22:23:34
Én a Zsigmond térnél gondoltam a HÉV sínekre vezetni a rakparti ágat. És egyébként még inkább ésszerűsítené a rendszert, ha a HÉV is tovább menne a 19/41 vonalán. Miért kell ott végállomásnak lennie? Ha a 86-os, ami továbbmegy, mindig zsúfolt, akkor miért nem lenne jó kihasználtsága a továbbmenő HÉV-nek?
Amúgy nekem tetszik, hogy végig gondoltátok és szeretnétek keresni a megegyezést! Ezt nagyon támogatom! Nem az a legfőbb kérdés, hogy merre menjen (persze, hogy ez is fontos, én is tervező mérnök vagyok, tudom, hogy van ez :-)), hanem hogy megtaláljuk a megegyezést.
Drukkolok nektek, és segítek, ha tudok!
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.02. 22:47:12
A LÉGO annyira működik, hogy a polgári védelem embere havonta? jár ellenőrizni. A 7 pincéjéből se perc alatt kirakták a hajléktalanokat a rendőrök, mert ott valami szellőző is van.
Nem maga a LÉGO a gyenge pont, hanem az állítólagos alagútjai. Nekem gyerekkoromban mesélték, hogy a 7-ből el lehet menni a Bem téri munkásőrségig a föld alatt, azt, hogy a LÉGO-nak a 9-re is van kijárata, illetve a Bem rkp 55?-re, azt magam is láttam.
A munkásőrség és a Külügy biztosan össze van kötve.
Regélnek még a Bem tér alatt is valami járatról, de az szerintem a Hévnek egy üzemi járata lesz, ahol a betápot kaphatja, lévén a Henger utcai irodaházak építésekor volt a BKV-nak egy trafója ami a Combinot látja el, és azt nem tudták mivel-hova kiváltani, így az megmaradt.
Régen a Henger utcában volt a BKV jóléti raktár is.
A Frankel Kis számok házai a Bambi ház és az ORFI nővérszálló kivételével mind 100 év felettiek, rengeteg meggondolatlan (és nem engedélyezett) belső átalakítással, amik ugyan az épületek statikáját nem változtatták meg, de ezek miatt (meg esetleg eleve a koruk miatt) ezek a házak egy villamospálya építést és az azzal járó dinamikus rezgéseket nem biztos, hogy kibírnának. A kis számok oldalán 3-4-5 emeletes, néhol 5 méteres belvilágú épületek vannak, amik sokkal érzékenyebbek a rezgésekre, mint a másik oldalon levő alacsonyabb, újabb, illetve a tengelytől és egymástól is messzebb levő házak.
Az építés és az üzemszerű villamosközlekedés repedt falak garmadáját okozná.
Az, hogy megszűnnek parkolóhelyek, csak a jéghegy csúcsa, de demagóg módon ezt lehet szajkózni, ezzel lehet a jónépet megosztani. Hány ember örülne a fonódónak, ha a lakásában megrepednének a falak? Hány ember örülne a fonódónak, ha a rossz közműtérképek miatt napokig nem tudna fürdeni? A Frankel kisszámok lakói saját felmérésem alapján 100%-ban elvetik a fonódó Frankeles és rakparti verzióját egyaránt, ellenben támogatják a Török utcait.
A Török utcainak is csak akkor van értelme, ha a 4-6 végállomása kikerül a János kórházhoz, vagy a 6-os körhatos lesz. A jelenlegi végállomási terhelés mellett egy perces lyuk hazavágja a rendszert, és a villamosok csak sorakoznak a MArgit krt-on. Hozzáteszem erre nem a VD féle baromság a megoldás, hogy a lámpaciklus 60 mp-s lesz, mert az csak lassítja a forgalmat.
Frankel Leó 2011.05.02. 23:36:02
tizenhetes 2011.05.02. 23:40:29
Mindenkit köszöntök a fedélzeten, köszönjük, hogy posztolásához fonódóblogunkat választották!
@Frankel Leóval közösen köszönjük a mai konstruktív hozzászólásokat, bebizonyosodott, hogy kis csapatunknak van keresnivalója. (Köszönjük a Légó pince áttekintést (KFD von...), és a segítség felajánlását (elendem)).
Utoljára reagálnék a azon felvetésekre, hogy mi a budapestieken kívül valakit előnyben részesítenénk..., egy kis klasszikus:
"Sem utódja, sem boldog őse,
Sem rokona, sem ismerőse
Nem vagyok senkinek,
Nem vagyok senkinek."
Ady Bandi bácsit tisztelettel üdvözöljük.
A HÉV és villamos összeférhetetlenséget is alaposan ki fogjuk vizsgálni.
Üdv!
feketekefe 2011.05.03. 03:00:33
a HEV es villamos osszekotesenek
lehetosegerol, illetve lehetetlensegerol,
legyszi irjatok meg! Elore is koszonom szepen!
horvathluigi 2011.05.03. 13:06:06
horvathluigi 2011.05.03. 13:58:26
Ilyenkor mi van? :)
Komolyra fordítva: Mi a Frankel 64-ben lakunk, a villamos óránként jár arra, az épületünk 1905-ben épült, salakbeton közfalakkal (utána lehet olvasni - a legszarabb építőanyagok egyike) és nálunk a 2.-on nincs, de úgy tudom máshol sincs repedés e miatt. Úgy gondolom ez inkább feltételezés, nem?...
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.03. 20:26:41
Én a 1890, tégla.
Szerintem a salakbeton rugalmasabb és jobban elnyeli a rezgéseket.
A gázcsőrekonstrukciónál is rezgett a szekrény, akkor több házból (5, 6, 9, 14) is mondtak hasonlót. A légkalapács a Gustoban is megrezegtette a poharamban a vörösbort, pedig a szomszéd ház előtt törték vele a járdát.
ZBR 2011.05.03. 21:52:33
Anno a Fehérvári úton is közlekedett HÉV, a villamossal együtt. a helyzet feloldása az volt, hogy a villamosok számára előírt feszültségszint mellett a HÉV mozgásba tud jönni, még ha lassabban is és egy erősebb gyorsítással a gépház levágását kockáztatja. Természetesen ez a korszerű MX, MX/A típusok előtt volt még, így szerintem előbb kísérletet kéne folytatni annak megállapítására, hogy PÉLDÁUL egy rakott nagyegység (6 kocsi) Margit-híd megállból indulva Békásmegyer felé menet, fel tudna-e kapaszkodni alacsony feszültségszint esetén.
Vonalkapacitás/biztosítóberendezés:
Elvileg a korszerű biztosítóberendezés, ami Békás-Batyi viszonylatban üzemel nem zárná ki a villamosok üzemeltetését. A foglaltságot tengelyszámláló érzékeli, amit véleményem szerint megbízhatóan működtetnének a villamosok is. Persze, ezt is ki kell próbálni és könnyen lehet, hogy állítani kéne rajtuk. Azonban a vonalkapacitás problémája miatt az egész HÉV-esdi valójában vakvágány, nem alternatíva. Az rendben van, hogy vannak villamosok, amik 2-3 percenként közlekednek, de a HÉV nem ilyen. A jelenlegi biztosítóberendezés a felújítással együtt is 4 perces követést tesz lehetővé. Ha esetleg a 3 perc egy csoda folytán lehetséges lenne (NEM lehetséges), a villamos még akkor sem férne bele, hiszen a HÉV jelenleg 5 percenként jár, utaslemaradással! Tehát: HÉV elmegy, 3 perc múlva elmegy a villamos, a következő HÉV további három perc múlva mehet csak. És ekkor a villamos közlekedése megállóhelyestül mindenestül 0 időt vett igénybe, ami nem túl realisztikus.
feketekefe 2011.05.04. 02:49:37
Frankel Leó 2011.05.04. 03:09:17
ZBR 2011.05.04. 15:15:33
Ezt áttervezni, átalakítani nagyon költséges lenne. Az átalakítást én személy szerint egy ún. mozgóblokkos rendszerrel tudom csak elképzelni, ahol a járművek vezetése is a biztosítóberendezés feladata. Ilyenkor hagyományos pályamenti jelzőkre már nincs is szükség. Ezt a rendszert tervezik a kettes és négyes metróvonalakon is. Ehhez azonban nem csak a biztosítóberendezésbe kell belenyúlni. Az összes járművet egytől egyig le kell cserélni. Ilyen biztosítóberendezéssel hazai tapasztalat még nincsen, a dolog ennyire korszerűnek számít.
Továbbá, még ez sem oldaná meg teljesen a problémát, több okból:
- a Batyin a végállomás kapacitásával lenne gond (HÉV szempontból, hiszen a villamos továbbmegy)
- a járművek gyorsulása/lassulása valóban eltérő, ahogy Frankel Leó is írta.
- magaspadlós járműveknél az utascsere hosszú időt vesz igénybe.
- Valószínűleg jogi problémák is lennének a dologból. Konkrétan a műszaki szabályozással. Sajnos nálunk ezek egyáltalán nem olyan rugalmasak, mint a német EBO vagy BOStrab, így amit ott lehet azt itt nem biztos. Ez alatt konkrétan a villamosok lényegében vasúti pályán történő közlekedését értem. A jármű felépítményének szilárdsága is más. (A karlsruhei villamosok, az ún. Tram-Train-ek is mások, mint a hagyományos villamos, sokkal erősebbre vannak tervezve.) A HÉV sokkal erősebb, robosztusabb meg leginkább nagyobb. Ha egy villamossal ütközne, a villamos nagyon rosszul járna. Sajnos hasonló baleset (különböző jellegű járművek ütközése) történt már az 50-es években. A magyar vasúttörténet egy leghírhedtebb balesete volt és nem csak azért, mert a váltókezelőt felakasztották. Buda-Császárfürdő állomáson történt, ez a Szentendrei HÉV-en volt. Egy esztergomi vonat és egy HÉV szerelvény volt a részes.
@Frankel Leó:
Nem vagyok BKV-s, bár ismerem a szentendrei HÉV-et és a biztberét. Biztos, hogy az Akácfán belül is volt már szó a fonódóról, nem is kevés, főleg, hogy egy időben ez a projekt nagyonis rajtra kész volt. Érdemes lenne valakit megkeresnetek ott, hátha van egy-két munkaanyag, amiben hasznos adatokat találtok. Közlekedéstervezéssel foglalkozom külföldön, tehát azért szakmai a véleményem. Láttam a Pro urbe-s mikroszimulációt és egészen meggyőzött, bár a forgalmi adatokat nem láttam. Ezzel az a probléma, hogy a jövőben forgalomnövekedés várható, főként a 4-6-on, mondjuk első körben már csak a dugódíj bevezetésének hatására is (ez, ha jól tudom kötelező a 4-es metró miatt), és nem tudom, hogy ezt mennyire vették bele. Problémásnak látom még a Bem téren az autók lesüllyesztését is. Ez egyrészt közúti forgalomnövekedéssel járhat az érintett útvonalakon, másrészt horribilis költségvonzata lehet...
Kurvasok Villamos 2011.05.05. 16:15:26
kispista 2011.05.05. 23:05:24
Ez hazugság, jelenleg is csak 1 sáv megy a híd alatt a Bem tér felé, a másik le van zárva!
Frankel Leó 2011.05.05. 23:15:12
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.06.09. 22:46:49
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.06.10. 08:33:37
Persze, hogy az egyik ágát megszavazták, már nem veri senki a tam-tamot, hogy a Frankel aluljárót éppen felújítják, majd a villamos miatt betemetik. Gazdag ország a mienk.